5:2-dieten

Den populäraste boken om 5:2 dieten just nu. Av läkaren Michael Mosley som gjorde den omtalade BBC-dokumentären Eat, Fast, and Live Longer som visades i SVT:s Vetenskapens värld.

Köp den hos Bokus

5:2-dieten : friskare, smalare, längre liv med halvfasta

5:2-dieten - uppmärksammad ny dietbok av läkaren Michael Mosley som gjorde den omtalade BBC-dokumentären Eat, Fast, and Live Longer som visades i SVT:s Vetenskapens värld.
5:2-dieten, eller halvfasta, är det absolut senaste inom hälsa och redan uppmärksammat i svenska tidningar och på bloggar. Ät som vanligt fem dagar i veckan och halvfasta två dagar, men med riktig mat. De vetenskapliga bevisen är entydiga: ett minskat kaloriintag ger en friskare kropp och ett längre liv - på köpet får man också en lägre vikt. Michael Mosley lever som han lär och halvfastar måndag och torsdag varje vecka, dvs lever på 600 kalorier två dagar i veckan och äter precis som vanligt de övriga fem dagarna.
Våra kroppar är byggda för att klara perioder av sämre tillgång på mat, men om det blir för många dagar i sträck går kroppen ner på sparlåga. Med den här metoden gör kroppen inte det, utan det som händer under halvfastedagarna är att kroppen reparerar sig själv genom att nivåerna sänks på ett speciellt hormon (IGF-1) som bryter ner kroppen. Resultatet: minskad risk för övervikt, diabetes, hjärtsjukdom, och på köpet får man ett friskare åldrande. Det här är visserligen en diet, men det går att leva halvfastande resten av livet eftersom man får äta vad man vill övriga dagar.
Förord av Kerstin Brismar, professor och kostforskare vid Karolinska Institutet.

Läs mer »

5:2 kokboken : läckra recept på måltider med 100, 200 eller 300 kcal

Boken som kan förändra ditt liv! 5:2-dieten är på väg in över Sverige med stormsteg. Bloggare och matjournalister, t.o.m. Vetenskapens värld på SVT, talar nu alla om 5:2-dieten.
Enligt 5:2-dieten fastar man två dagar i veckan och äter vad man vill resten av dagarna. De två fastedagarna behöver inte var sammanhängande och man fastar inte fullt ut - män får äta max 600 kalorier och kvinnor max 500.
Resultatet av 5:2-dieten är inte enbart viktnedgång utan att man minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer och Alzheimers, enligt forskningsresultat.
5:2 Kokboken beskriver utförligt dieten och innehåller 100 läckra, kaloriberäknade recept för frukost, lunch och middag, menyförslag för 4 veckors fastedagar, förslag på kalorisnåla mellanmål för att hålla hungern borta, kaloritabell, tips för att underlätta fastedagarna och på hur du kan fort- sätta med 5:2 även när du har nått din målvikt.
Läs, ät, njut och bli smalare!

Läs mer »

Om att älska

Michaela Forni är vice VD och chefredaktör på bloggportalen Devote. 2013 går hon in på sitt tionde år som bloggerska och har under de senaste åren skrivit aktivt om kärlek. Om att älska är hennes andra textsamling och innehåller 90 berättelser om hjärta, smärta och allt som hör till.

Läs mer »

Wallenberg : ett familjeimperium

I mitten av 1800-talet grundade André Oscar Wallenberg Stockholms Enskilda Bank, den bank som kom att bli en av Sveriges största. I generationen efter grundaren lyckades bröderna Knut och Marcus sr räta upp sfären efter bankkrisen 1878/79. Sedan världskrigen och Ivar Kreuger knäckt både banker och investmentbolag stod Wallenbergarna starkast inför efterkrigstidens guldår, och det dröjde inte länge förrän de helt dominerade både den svenska finanssfären och den växande exportindustrin.
I Wallenberg - Ett familjeimperium följer Gunnar Wetterberg Sveriges viktigaste släkthistoria. Det är en berättelse om politiska förvecklingar och finansiella snilledrag, men också om familjens ledande män och deras fejder. Wetterberg skildrar Wallenbergs historia som finansfamilj inflätad i Sveriges utveckling till en modern industrination. Ingenstans i världen har en enda familj under så lång tid haft en lika stark och mångfasetterad ställning.
Med stöd av Stiftelsen för Ekonomisk Historisk Forskning inom Bank och Företagande.
"Ett välkommet bidrag till en historieskrivning som placerar det svenska näringslivet i centrum." Svenska Dagbladet

Läs mer »

Vägen till maxade betyg : mer fritid och kunskap för livet med effektiv minnesträning

Slösa inte bort viktig tid med att plugga!
Vad sägs om högsta betyg och samtidigt få mer tid till kompisar och fritidsintressen? Att direkt minnas allt viktigt som sägs på lektionerna och snabbt klara av hemuppgifterna? Att bara läsa samma sak om och om igen och hoppas på att lära sig är slöseri med tid, det är tråkigt och ger dåligt resultat. Minnesmästaren Mattias Ribbing presenterar här en unik inlärningsmodell där du lär dig ett nytt och roligare sätt att tänka. Och du ser resultat direkt. Glöm smörande för lärare och mossig studieteknik. Genuin förståelse och kunskap för livet är målet när du steg för steg övar upp ett riktigt superminne. Dessutom förbättrar du din koncentrationsförmåga, snabbtänkthet, kreativitet och visualiseringsförmåga. Kort sagt: du får en hjärna i topptrim. Du kan börja direkt i klassrummet och vid skrivbordet hemma. Bokens övningar ger dig varaktiga kunskaper i hela skalan av ämnen. Ur innehållet:
- En superkraft du inte visste att du hade - Nyckeln till superfokus - Att komma ihåg det du läser - Att tackla skolböckerna utan att dö av tristess - Att spara det du behöver i minnet, lika säkert som på datorn - Att minnas glosor utan att traggla dem - Svårt för siffror? - World of Warcraft, mode eller Zlatan? Använd det du kan och det tråkiga ämnet blir kul. - En kvart om dagen för grymt mycket kunskap

Läs mer »

Ulrika Davidssons kokbok om 5:2 : 100 kaloriberäknade recept

Allt du behöver veta om 5:2-dieten! 5:2-metoden har på kort tid blivit oerhört populär. Genom att fasta två dagar i veckan går man inte bara ner i vikt, vetenskapliga studier visar att man även minskar risken för diabetes och hjärtsjukdom. Metoden går ut på att man äter som vanligt fem dagar i veckan och fastar två dagar i veckan. Fastedagarna måste inte vara sammanhängande och man behöver inte avstå helt från fast föda, men man begränsar sitt kaloriintag. Som kvinna får man äta 500 kcal per dygn och som man 600 kcal.
Den här boken innehåller allt du behöver för att lyckas med 5:2-metoden: fakta, tips, råd, motivation och 100 lättlagade och välsmakande recept. Att beräkna kalorierna under fastedagarna är det som är krångligast med 5:2-metoden, men i den här boken är alla recept redan kaloriberäknade.
Om författaren: Ulrika Davidsson är en av Sveriges mest kända och hyllade kostrådgivare och hälsoprofiler. Hon är också en av våra mest produktiva kokboksförfattare med 17 släppta och över en miljon sålda kokböcker sedan 2006. Ulrika skriver kokböcker med expertis inom viktnedgång och hälsa och har hjälpt tusentals svenskar till ett hälsosammare liv. Flera av Ulrikas böcker är översatta till alla nordiska språk och säljs även i USA.

Läs mer »